سِمان های گلاس یونومر و روش ساندویچ

سایر روش های ترمیم حفرات ClassV
سِمان های گلاس یونومر و روش ساندویچ
سِمان های گلاس یونومر از جمله دیگر مواد هم رنگی هستند که در ترمیم حفرات ClassV به کار می روند. این مواد قابلیت چسبندگی خوبی به عاج داشته، فلوراید نیز آزاد می کنند.به همین دلیل در ترمیم حفرات عمیق و زیر لثه ای که لبه حفره فاقد مینا( ضایعات روی ریشه) است، کارایی زیادی دارند. ازآنجایی که این سِمان ها در ۲۴ساعت اول سخت شدن، حساسیت زیادی به رطوبت دارند، می توان از انواع اصلاح شده با رزین که با نور سخت می شوند، استفاده کرد. این مواد علاوه براینکه بانور دستگاه لایت کیور سخت می شوند، حاوی رزین هستند به همین دلیل استحکام و زیبایی بهتری دارند. البته چون قابلیت پرداخت این مواد در حدکامپازیت نیست در روشی به نام ساندویچ تکنیک روی این مواد با لایه ای از کامپازیت پوشانده می شود. مزیت این روش ترکیب قابلیت اتصال خوب گلاس یونومر به عاج و زیبایی کامپازیت است. در اینجا نیز جهت بیان بهتر چگونگی انجام این روش به گزارش یک مورد ترمیم حفره ClassV که با این روش صورت گرفته است ، می پردازیم.
گزارش مورد
بیماری با پوسیدگی شدید طوق دندان به مطب مراجعه کرد(تصویر 1). برای ایزولاسیون حفره از نخ زیر لثه آغشته به محلول ®Astringident استفاده شد. پس از برداشتن پوسیدگی، با حفره ClassV عمیق و وسیعی با لبه زیر لثه مواجه شدیم(تصویر 2).
 

تصویر1:پوسیدگی وسیع طوق دندان 

تصویر2: استفاده از نخ زیر لثه و برداشت پوسیدگی

از آنجایی که فاصله کف حفره تا پالپ خیلی کم بود، برحسب توصیه کارخانه سازنده گلاس یونومر، وهمچنین اطلاع از آزاد سازی یون +H در ساعات اول سخت شدن گلاس اینومر، ناحیه نزدیک پالپ با لایه نازک ازکلسیم هیدروکسید پوشانده شد(تصویر3)
 سپس حفره با محلول اسید پلی اکریلیک ۱۰٪ به مدت ۱۵ ثانیه پوشانده و کاندیشن شد تا لایه اسمیر حذف شود. پس ازشستشو و خشک کردن مختصر حفره، تمام سطوح عاجی و کف لثه ای حفره توسط گلاس یونومر رزینی نوری پوشانده و به مدت 40 ثانیه لایت کیور شد.(تصویر 4)

تصویر3:استفاده از دایکال در ناحیه نزدیک پالپ 

تصویر4: استفاده از گلاس یونومر نوری حاوی زرین

توجه:سِمان های گلاس یونومر نوری تقویت شده با رزین، علاوه بر نور دستگاه لایت کیور، خودبه خود نیز پس از چند دقیقه سخت می شوند، که این به دلیل واکنش اسید وباز پودر گلاس با مایع اسید پلی اکریلیک است.
در این مرحله دیواره مینایی (اُکلوزال) حفره پس از بول شدن به مدت ۳۰ ثانیه با اسید فسفریک ۳۵٪ اچ می شود. نیازی به اچ کردن گلاس یونومر نیست ، چون این حاوی رزین است وبه کامپازیت باند می شود. البته درصورت استفاده از فسفریک اچ شود تا به کامپازیت باند شود.به یاد داشته باشید که باید حداقل ۱۵ دقیقه از سخت شدن گلاس یونومر سلف کیور بگذرد، تا بتوان به آن پوآر آب و هوازد، هرچند زمان ایده آل برای این کار ۲۴ ساعت است. شایان ذکر است که گلاس یونومر نوری را پس از ۴۰ ثانیه تاباندن نور، می توان پراخت کرد.بهتراست برای ترمیم حفره از کامپازیت میکروفیل استفاده شود تا سطح صاف تری ایجاد شود(تصویر 5)
 

تصویر5 : فرم نهایی ترمیم کامپازیت کلاس V

به دلیل ویژگی کاهش ریز نشست در روش ساندویچ، کاربرد آن در حفرات عمیق وزیر لثه توصیه می شود.
همانطور که قبلاً ذکر شد برای ترمیم حفرات ClassVمی توان از دوروش کلی استفاده کرد:
۱-روش Freehand یا بدون استفاده از نوار ماتریکس که قبلاً توضیح داده شد.
۲- روش ماتریسینگ (Matricing)
درروش ماتریسینگ می توان از نوار ماتریکس های شفاف (سلولو ئیدی) ویا فلزی استفاده کرد.
ماتریکس های شفاف شامل انواع زیر هستند:
۱-ماتریکس های فرم دار(تصویر6)
۲-ماتریکس های نواری(تصویر7)
 

تصویر6 : ماتریکس های فرم دار برای حفرات

 (CervicalMatrix®(Kerr-Hawe

 

تصویر7 :ماتریکس های نواری

( Contour strip®(Ivoclar Vivadent 
 
 
ماتریکس سرویکال فرم دارکه به شکل حفرات ClassV طراحی وساخته شده است، پس از قرار دادن ماده در حفره روی آن قرار می گیرد و آن را متراکم میکندوشکل می دهد.
البته دراین روش باید اضافات ماده را که از کناره های ماتریکس بیرون می زند با ابزارهای پرداخت برداشت.
ماتریکس های نواری کانتور استریپ پس از رد شدن از نقاط تماس دندان ها وارد سالکوس لثه می شوند وحفره را ایزوله می کنند.تنها اشکال این نوارها مشکل رد شدنشان از تماس های محکم بین دندانی است.این مشکل را می توان با تمیز کردن نقاط تماس، قراردادن وج یا جدا کردن دندان ها توسط حرکت چرخشی مختصر اسپاتول دهانی رفع کرد.پس از قرار دادن نوار، آن را با وج در دوطرف (مزیال دیستال دندان) ثابت ومحکم می کنیم. ازآنجایی که این نوار شفاف است عمل پلیمریزاسیون به خوبی انجام می گیرد. پس از برداشتن نوار ماتریکس، باید بیرون زدگی ترمیم کامپازیت را با روش های پرداخت فرم داد(تصویر 8)

تصویر8 : ماتریکس نواری کانتوراستریپ

 

منبع: کتاب لذت دندانپزشکی ترمیمی
نویسنده: دکتر فرخ آصف زاده
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.