ترمیم حفراتClass v با نوار ماتریکس فلزی تافل مایر ( روش ابداعی دکتر علی یزدانی)

( روش ابداعی دکتر علی یزدانی)

دراین روش که جناب آقای دکتر علی یزدانی متخصص دندان پزشکی ترمیمی،ابداع و معرفی کرده اند. پس از برداشتن کامل پوسیدگی ها از نوار ماتریکس فلزی تافل مایر برای ایزوله کردن حفره استفاده می شود( تصویر 1) حسن این روش رد شدن ساده نوار از نقاط تماس بین دندانی و کنار زدن ایده آل لثه است به طوری که هم حفره به خوبی ایزوله میشود هم در ناحیه لثه ای اضافات کامپازیت به حداقل رسیده، انطباق بسیار خوبی ایجاد می شود.

تصویر1 : ماتریکس فلزی تافل مایر

پس از رد کردن نوار از نقاط تماس و قرار دادن آن در سالکوس لثه آن را در دو طرف (مزیال و دیستال دندان ) با وج محکم می کنیم و سپس عمل ایچینگ و باندینگ و قرار دادن کامپازیت انجام می گیرد(تصویر 2)

تصویر2 :  قرار دادن نوار فلزی در سالکوس


گزارش مورد

بیماری با پوسیدگی Class V دندان پره مولر4 مراجعه کرده است (تصویر 3)

تصویر3 : پوسیدگی کلاس V دندان پره مولر

پوسیدگی حذف شده، حفره شکل می گیرد سپس نوار ماتریکس فلزی تافل مایر دور حفره و دندان قرار داده می شود وبا وج ثابت و محکم می گردد. ( تصاویر 4 و5 )

تصویر4:حذف پوسیدگی 

تصویر5:  قراردادن نوار فلزی دوردندان

پس از انجام ایچینگ و باندینگ ، لایه اول کامپازیت قرار داده شده، به سمت دیواره های جینجیوال و پروکزیمال متراکم می شود.

از آنجایی که در این روش ، نور دستگاه از جهت انسیزال به کامپازیت می تابد و ماتریکس فلزی از نور جلوگیری می کند ، بهتر است قراردادن کامپازیت در دو مرحله انجام گیرد و هر لایه 40 ثانیه کیور شود . هم چنین پس از برداشتن نوار ماتریکس و قبل از عمل پرداخت ، ترمیم دوباره 40 ثانیه لایت کیور شود.

لایه دوم کامپازیت در حفره قرار داده شده، با لبه های اکلوزالی حفره منطبق می شود.

همان طور که در تصویر 6 دیده می شود ،ترمیم برجستگی(Over contour) دارد و باید با فرزها و مولت های پرداخت فرم داده شود.( تصویر 7)

از جمله دیگر مزایای روش ماتریسینگ ، امکان پر کردن حفرات Class  III یا Class  IV هم زمان با حفراتClass V  است. از این روش می توان حتی برای ونیر کردن دندان ها با کامپازیت نیز سود جست.

تصویر6: اوِر کانتور بودن ترمیم پس 

تصویر7: فرم نهایی ترمیم کامپازیت


 

منبع: کتاب لذت دندانپزشکی ترمیمی
نویسنده: دکتر فرخ آصف زاده
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.