ملاحظات کلینیکی در ترمیم های کامپازیتی کلاس Case) III شماره 2)

در مواردی که حفره کلاس III به سطح باکال راه پیدا کرده باشد یا به عبارتی حفره Through&Through باشد، مسالهShine Through یاخاکستری دیده شدن ترمیم، بیشتر خود را نشان می دهد.دراین موارد استفاده کردن از کامپازیتی که دارای اپاسیتی کافی باشد الزامی است. در مورد این بیمار قسمت دیستال دندان کانین دچار پوسیدگی شدیدی است که علاوه برباز شدن به سمت باکال، نقطه تماس دندان نیز درگیر شده است(تصویر1).

تصویر1 : پوسیدگی دیستال دندان کانین

دراین موارد بهتر است برای ایجاد تماس و کانتور صحیح، از نوار ماتریکس فلزی نازک کانتوردار مانند Composi-Tight Gold استفاده گردد(تصویر2). بهتر است از وج های کانتوردار استفاده کنید و یا قسمت بالای وج چوبی معمولی را با فرز توربین کوتاه کنید تا راس وج، نقطه تماس ترمیم را خیلی بالا نبرد(تصویر3).
 

تصویر2:استفاده از نوار فلزی کانتوردار

تصویر3:استفاده از وج در کنار نوار فلزی

همچنین بهتراست برای انطباق بهتر رنگ درسمت باکال پخ شدگی باطول بیشتر(Long Bevel) ایجاد کنیم (حدود ۱ میلی متر).
برای ترمیم چنین حفراتی می توان قسمت لینگوالی حفره را با کامپازیت دنتین که اپاسیتی بیشتری دارد ترمیم کرد(تصویر4)و قسمت باکال آن را با کامپازیت آنامل که شفافیت بیشتری دارد پوشاند.بهتر است در قسمت باکال، کامپازیت را به صورت لایه ای نازک  تا یک میلی متر روی بول بلندی که از قبل ایجاد کرده ایم گسترش داد تا زیبایی بیشتری داشته باشد. از جمله کامپازیت هایی که دارای لایه های دنتین، انامل و Clearهستند می توان به
(Empress direct® (IvoclarVivadent), Z350 ® (3M ESPE), Synergy D6® (Coltene), Estelite Quick® (Tokuyama), Herculite® (kerr 
اشاره کرد.
همچنین می توان قسمت لینگوال حفره رابا ®Heliomolar که اپک تر است ترمیم کرد وبرای ترمیم نیمه باکالی از ® Tetric Nceram ویاZ250 که شفافیت بیشتری دارد استفاده نمود.
 

تصویر4 : قراردادن کامپازیت و کیور کردن آن

تصویر5:ظاهر و کانتور ایده آل ترمیم از نمای اینسایزال

تصویر6:ظاهر و کانتور ایده آل ترمیم از سطح باکال




 
 
 
منبع: کتاب لذت دندانپزشکی ترمیمی
نویسنده: دکتر فرخ آصف زاده
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.