ملاحظات کلینیکی در ترمیم های کامپازیتی کلاس III (بخش دوم)

 
تمام حفره با اسید فسفریک ۳۵٪  ( UItra-Etch ®  (UItradent  به مدت ۱۵ ثانیه اچ می شود. البته بهتر است ابتدا لبه های مینایی حفره به مدت ۲۰ ثانیه و سپس عاج به مدت ۱۰ ثانیه اچ شود، که در نتیجه مینا ۳۰ ثانیه و عاج ۱۰ ثانیه اچ می شوند(تصویر ۱۳).پس از شستشو با اسپری آب و هوا، محیط با رول پنبه ایزوله می شود و سپس دندان خشک می گردد.
مالیدن باندینگ نسل پنجم مانند (NBound ®(vivadent یا Single Bond ®3M به داخل و اطراف حفره انجام می گیرد(تصویر۱۴)
 

تصویر13:اچ حفره با اسید فسفریک ۳۵٪

تصویر14:استفاده از باندینگ در داخل و اطراف حفره

بهتراست پس از مالیدن باندینگ،۲۰ثانیه صبر کرده، سپس آن رابافشار مختصر هوا نازک کنید(تصویر ۱۵).این کار برای نفوذ بهتر و بیشتر باندینگ در عاج و مینای اچ شده و تبخیر حلال باندینگ انجام می گیرد. لایه باندینگ با دستگاه لایت کیور به مدت ۲۰ ثانیه پلیمریزه می شود(تصویر۱۶)
 

تصویر15:نازک کردن باندینگ با پوآر 

تصویر16:کیور کردن باندینگ

لایه نازکی از کامپازیت سیّال در نواحی عمیق حفره وداخل پیت لینگوال قرار داده می شود(تصویر۱۷و۱۸) ودر آخر توده اصلی کامپازیت در داخل حفره قرار می گیرد(تصویر۱۹).
 

تصویر17:قراردادن کامپازیت در ناحیه عمیق حفره

تصویر18:قرار دادن کامپازیت در پیت لینگوال

 

تصویر19 : قراردادن کامپازیت دنتین یا نیمه اُپَک در حفره

 
توجه : کامپازیت های سیّال کامپازیت هایی هستند که مقدار فیلر آنها کمتر و سیال بودنشان بیشتر است. به همین دلیل راحت تر روی سطح دندان جریان پیدا کرده، آن را می پوشانند و احتمال باقی ماندن حباب زیر آنها کمتر است.
ازطرفی در صورتی که این مواد در کف حفره و روی عاج در لایه های خیلی نازک به کار می روند، پس از پلیمریزاسیون می توانند به عنوان لایه ای فشار شکن عمل کرده، انقباض ناشی از پلیمریزاسیون توده اصلی کامپازیت را کمتر کنند. ازجمله این مواد می توان به
(Synergy flow® (Coltene) , Filtekflow® (3M), Tetric N.flow® (Vivadent اشاره کرد.
برای متراکم و منطبق کردن کامپازیت با لبه های حفره می توان از یک برنیشر استفاده کرد(تصویر۲۰) و یا باخود نوار ماتریکس وخواباندن آن روی کامپازیت این کاررا انجام داد. البته کنترل اضافات کامپازیت در روش دوم مشکل تراست و احتمالاًبعد از اتمام ترمیم، نیاز به برداشتن اضافات بیشتری دارد.
 

تصویر20 : منطبق کردن کامپازیت با لبه حفره یا برنیشر

امروزه در بازارهای دندان پزشکی ایران کامپازیت های زیادی وجود دارند که همگی میتوانند در جای خود خوب ومناسب باشند.ولی به طور کلی در حفرات کلاس III لینگوالی بهتر است از کامپازیتی استفاده شودکه علاوه بر استحکام مناسب، دارای کدری یا اپاسیتی بیشتری باشد تا بتواند از عبور نور تا حدودی جلوگیری کرده، سیاهی محیط دهان دیده نشود.در غیر این صورت پس از اتمام ترمیم، محل آن از ورای مینا به شکل هاله خاکستری دیده خواهد شد.از جمله کامپازیت های مناسب برای چنین ترمیم هایی می توان به
(Synergy, D6® (Coltene) ,Estelite Quick® (Tokuyama) , Tetric NCeram® (Vivadent  اشاره کرد. کامپازیت ابتدا از باکال و سپس از سمت لینگوال به مدت ۴۰ ثانیه با نور پلیمریزه می شود(تصاویر۲۱ و ۲۲).
 

تصویر21:کیور کردن کامپازیت از باکال

تصویر22:کیور کردن کامپازیت از لینگوال

پس از پلیمریزاسیون، اضافات کامپازیت با چاقوی مخصوص از نواحی زیر لثه برداشته می شود.برای این کار می توان از تیغ بیستوری شماره ۱۲ نیز استفاده کرد(تصویر۲۳و۲۴)واکلوژن امتحان می شود(تصویر ۲۵).

تصویر23:برداشت اضافات کامپازیت با چاقوی مخصوص

تصویر24:برداشت اضافات کامپازیت با تیغ بیستوری ۱۲

 

تصویر25 : امتحان کردن اکلوژن

کوتاه کردن و رفع بلند ی ها و عمل اتمام کامپازیت با فرز الماسی تخم مرغی و فرز گرد آنگل صورت می گیرد( تصاویر 26،27) به کمک فرز گرد انگل و یا مولت های سیلیکونی ، اضافات کامپازیتی که روی مینای سالم دندان قرار  گرفته اند، به راحتی برداشته می شوند.
 

تصویر26:رفع بلندی کامپوزیت با فرز تخم مرغی

تصویر27:رفع بلندی کامپازیت با فرز روند آنگل

 
پرداخت نهایی توسط مولت های سیلیکونی (Astropol® (Ivoclar vivadent  انجام گرفته (تصویر۲۸) و پرداخت نواحی پروکزیمالی توسط دیسک (Soflex ® (3M ESPE  انجام می گیرد (تصویر۲۹).
 

تصویر28:پرداخت کامپازیت با مولت سیلیکونی

تصویر29:پرداخت کامپازیت با دیسک

رد کردن نخ دندان برای امتحان نقطه تماس واطمینان از عدم وجود بیرون زدگی ماده استفاده می شود(تصویر30). در مرحله بعد سطح کامپازیت و مینای اطراف به مدت ۲۰ ثانیه اچ شده(تصویر ۳۱)،لایه نازکی از باندینگ برای پوشاندن حباب های احتمالی و ترک هایی که امکان دارد حین مراحل اتمام وپرداخت ایجاد شده باشند، مالیده می شود و پلیمریزه کردن آن به مدت ۲۰ ثانیه (Rebonding) انجام خواهد گرفت (تصویر ۳۲).
 

تصویر28:رد کردن نخ در نقطه کنتاکت 

تصویر29:اچ مجدد ترمیم و مینای اطراف

 

تصویر25 : Rebonding

 

منبع: کتاب لذت دندانپزشکی ترمیمی
نویسنده: دکتر فرخ آصف زاده
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.