اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان

۲۴ مهر ۱۳۹۶

با توجه به روی آوردن بیماران به درمان‌های زیبایی، متأسفانه آن چیز که امرزه کمتر به آن پرداخته می‌شود اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان و دندانپزشکی پیشگیری است.

حتی اگر بهترین درمان توسط ماهرترین دندانپزشک انجام شود ولی بیمار رعایت موارد بهداشتی را نکند، پس از چندی غیر از ایجاد جرم و التهاب لثه، همان دندان ترمیم شده دچار پوسیدگی ثانویه شده و دندانپزشک به غلط متهم به کم‌کاری می‌شود.در صورتیکه اگر دستورالعمل‌‌های بهداشتی که توسط دندانپزشک ارائه می‌شود رعایت شود و معاینه های سالانه بطور منظم انجام شود، حتی اگر مشکلی ایجاد شود، می ‌توان در همان مراحل اولیه از پیشرفتش جلوگیری نمود.

بطور کلی باید روزانه حداقل3 بار ( پس از صبحانه، پس از نهار و بعد از شام )از مسواک برای تمیز کردن تمام سطوح دندانها استفاده شود.که این کار حداقل 3 دقیقه طول می‌کشد. قابل ذکر است که مسواک سطوح بین دندان‌ها را نمی تواند تمیز کند و برای این کار از نخ دندان یا دستگاههای آب افشان مانند Waterpik سود جست .

تمیز کردن سطح زبان و بین پرزهای چشایی توسط مسواک و وسایل تمیز کننده زبان نیز موجب می‌شود که از تجمع باکتریها بین آنها جلوگیری شود.

استفاده از دهان شوینده‌ها در کاهش تعداد باکتر‌های دهان نیزکمک‌کننده هستند.

نویسنده: دکتر فرخ آصف زداه
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.